”Proiect finanțat de PEPCO România, în cadrul programului Pepcolandia, un program susținut prin determinarea și implicarea angajaților PEPCO, gestionat la nivel local de Organizația Umanitară CONCORDIA”.
Scopul proiectului- organizarea unor activităţi și ateliere de învăţare formale şi nonformale pe parcursul a două săptămâni în intervalul 31 iulie- 11 august 2023, 6 ore/zi, pentru 65 de elevi din Firiza cu scopul cultivării unor valori şi atitudini, dezvoltării competenţelor cognitive, dezvoltării personale, lărgirii orizontului de cunoaştere al acestora.
Am observat pe parcursul timpului că activitățile nonformale nu le îngrădesc creativitatea și se simt mult mai în siguranță decât în spațiile formale unde sunt atenționați și mustrați dacă nu îndeplinesc sarcinile date de dascăl. De aceea a fost vital să le pregătim contextul favorabil învățarii de fiecare dată. Activitățile au fost gândite astfel încăt să rezolve probleme actuale cu care aceștia se confruntă la școală (gestionarea ineficientă a timpului și incapacitatea lor de a-și structura informația) prin diferite tehnici accesibile lor.
Obiectivul 1 – Pentru a putea atinge acest obiectiv, am pregătit 5 activități creative: Introducere în facilitarea grafică, Povești vizuale, Povestim în 10 pași, Povestea din sac, Harta poveștii, iar la finalul acestor activități beneficiarii au fost capabili să: învețe cum să utilizeze facilitarea grafică în procesul de asimilare a informației, să-și transforme informațiile în desene, să știe cum să reproducă povești cu ajutorul desenului/ schemei și cum să expună diverse situații astfel încât să aibă acel fir roșu atunci când povestesc o întâmplare.
Obiectivul 2- Pentru a putea atinge acest obiectiv, am pregătit 5 activități principale: Story cubes- Cine sunt eu?,Povestea mea, Ce știu eu să fac?, Piesa mea de teatru, Jocuri sportive/ boardgames în echipă. La finalul zilei, elevii au învățat să: se autocunoască și să se accepte așa cum sunt, să se aprecieze pentru ceea ce știu să facă pentru că acest tip de activități vor avea rolul de a le dezvolta încrederea în sine, pentru ca mai apoi să se dezvolte pe toate planurile, să comunice mai eficient și să facă față conflictelor.
Obiectivul 3- Pentru a putea atinge acest obiectiv, am gândit 6 activități importante care să-i facă să recunoască valorile/să le identifice, să le sorteze și să caute valorile proprii, apoi cele comune tocmai pentru a lua decizii solide în ceea ce privește viitorul lor și să acționeze în mod motivat, susținut și decisiv atunci când este necesar. Acest lucru îi va face pe viitor să se implice activ în comunitate ori de câte ori va fi nevoie. Activitățile care au corescpuns acestui obiectiv: Valori pe nori, Valori în povești, Valori în zicători, Dominoul valorilor, Cea mai importantă valoare, Jocuri de echipă.
Obiectivul 4- Managementul timpului este vital, mai ales la vârsta lor. În lipsa unui program bine definit, copiii și tinerii pot ajunge rapid în stadiul de burnout, neștiind cum să cuprindă un volum mare de materie, cum să își facă temele, dar să se și joace sau să meargă la meditații. Cu ajutorul rutinei bine definite, acești vor fi mult mai autodidacți, disciplinați și responsabili în tot ceea ce fac. Creșterea încrederii de sine, controlul emoțiilor, responsabilitatea și disciplina, sunt doar câteva caractersitici ale celor care gestionează corect timpul.Activitățile propuse de noi în acest scop au fost: Ce este Mind map și cum mă ajută să fac legături în informații? Cum îmi planific activitățile? Realizarea unui planificator cu ajutorul metodei Bullet Journal.
Atelierele au fost susținute de profesori/ traineri voluntari care au gândit activitățile tocmai pentru a veni în sprijinul elevilor pentru ca aceștia să aibă un randament mai eficient în procesul educațional și de a-i aduce pe beneficiari mai aproape de școală.
La finalul acestui proiect, elevii au fost capabili să-și structureze mai ușor informațiile primite de la școală, să-și gestioneze mai timpul, să colaboreze și să comunice mai eficient pentru a face față provocărilor zilnice.
Parteneri; Biblioteca Județeană Petre Dulfu- Filiala Firiza, Colegiul de Arte, Baia Mare.
Link presă: https://eziarultau.ro/featured/40-de-copii-si-tineri-din-firiza-isi-coloreaza-vara